fbpx
Boka
gratis
hembesök
Beställ
gratis
broschyr
Kontakta vårt
kundcenter
020-290 500
Kostnadsfritt

Vanliga frågor
Kökshjälpen.

Garanti

 

Hur länge gäller garantin?

På produkter tillverkade och sålda av HärjedalsKök gäller 5 års garanti från monteringstillfället där HärjedalsKök antingen reparerar eller ersätter skadade produkter. Upp till 10 år efter ditt köp kan du dessutom ersätta skadade produkter mot en reklamationsrabatt, som varierar beroende på skadan och hur den uppkommit.

Skador på övrig kringutrustning hanteras enligt lagstadgad reklamationsrätt på 3 år.

 

Omfattas även monteringen av mitt kök av den 5-åriga garantin?

Nej, vår 5-åriga garanti omfattar bara produkter tillverkade och sålda av HärjedalsKök.

Monteringen av ditt kök är utfört av ett monteringsföretag och reklamation av monteringstjänster ska hanteras av det aktuella monteringsföretaget utifrån ditt monteringsavtal.

 

Hur länge sparas en foliefärg som har utgått ur sortimentet?

HärjedalsKök sparar endast utgången foliemängd för att möjliggöra reklamationer inom sålda produkters 5-åriga garantitid. Utanför garantitid är därför reklamation endast möjlig om tillgång finns på den ursprungliga produktens foliefärg.

 

Hur anmäler jag upptäckta fel, skador och brister på mitt kök?

Om du upptäckt en skada eller något som föranleder reklamation så anmäler du enklast detta via vår hemsida. Här kan du snabbt och enkelt lämna en felanmälan som därefter hanteras av vår kundcenterpersonal.

Lämna så många uppgifter som möjligt kring felet och ditt kök. Det ökar kundcenters möjlighet att snabbt hjälpa dig med ditt ärende.

 

Får jag förnyad garanti på min reklamerade produkt?

Garanti förnyas inte i och med att en produkt ersatts eller reparerats. Däremot gäller lagstadgad 3-årig reklamationsrätt på de produkter som byts ut. Om endast en del av en produkt har bytts och samma fel återkommer, då gäller den förnyade reklamationsrätten endast på den utbytta delen.

 

Faktura och Betalning

 

Vilka betalningsalternativ finns?

Det finns två betalningsalternativ.

Faktura 7 dagar, vilket betyder att fakturans förfallodatum infaller 7 dagar efter fakturadatum, och delbetalning via Wasa Kredit eller Santander Bank.

 

Varför får jag en separat faktura från montören?

Våra montörer är knutna till oss, men de är egna företagare. Därför får du en faktura ifrån montörens företag med motsvarande summa som på monteringsavtalet och en faktura från HärjedalsKök/Swedbank med motsvarande summa som på köpeavtalet.

Det är montören som hanterar rotavdraget.

 

Varför står inte HärjedalsKök som betalningsmottagare?

Vi samarbetar med Swedbank och det är banknamnet som står som betalningsmottagare när BG-numret knappas in vid betalning.

 

Varför får jag en faktura när jag valt att delbetala mitt kök via ett kreditbolag?

När köket ska delbetalas via ett kreditbolag skickas fakturan med exempelvis texten ” Fakturan är betald via kreditavtal Wasa Kredit AB. Montering ingår i kreditavtal, se separat faktura från montör. Inom några veckor skickas handlingar ifrån banken”.

Fakturan är då betald och ska ses som ett underlag eller kvitto på köpet.

 

Varför är betaltiden på fakturan 7 dagar?

Vi har valt att använda oss av Faktura 7 dagar vilket betyder att fakturans förfallodatum infaller 7 dagar efter fakturadatum. Betaltid framgår på Köpeavtal och Monteringsavtal.

Fakturering sker när montören utfört ett arbete i ditt kök alternativt när beställda produkter levererats.

 

Var syns OCR-numret?

OCR-numret är markerat med ett grått fält på fakturan alldeles till vänster om kundnamnet.

 

Vad händer om jag inte betalar fakturan i tid?

Om du inte betalar fakturan i tid debiteras påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med ränta enligt räntelagen.

Om du tidigt vet att din betalning kommer bli sen så kan du meddela detta till kundcenter@harjedalskok.se

 

Varför har det gjorts en kreditupplysning på mig?

Vi gör endast en betalningsanmärkningskontroll på våra kunder för att säkerställa kreditvärdigheten. Detta eftersom betalning sker efter utförd montering.

Ska köket delbetalas via kreditbolag är det kreditbolaget som står för kontrollen.

 

Leverans och Montering

 

Hur justerar jag luckans gångjärn?

I broschyren ”Kökshjälpen” finns instruktioner hur du tar loss en låda, justerar luckor, lådfronter och gångjärn.

HK Kökshjälpen.pdf

 

Hur tar jag loss en låda?

I broschyren ”Kökshjälpen” finns instruktioner hur du tar loss en låda, justerar luckor, lådfronter och gångjärn.

HK Kökshjälpen.pdf

 

När blir mitt kök helt klart?

Om ditt kök inte blev helt klart vid första monteringstillfället kan det vara så att en eller flera produkter måste beställas på nytt.

Det medför att exempelvis en lucka ska beställas, tillverkas, transporteras, förberedas i verkstad samt komma på plats hos dig.

Självklart hanteras detta så skyndsamt som möjligt. Montören planerar in återbesök hos dig när produkten har levererats till montörens verkstad.

 

Hur tar jag loss en lucka/dörr?

I broschyren ”Kökshjälpen” finns instruktioner hur du tar loss en lucka, justerar luckor, lådfronter och gångjärn.

HK Kökshjälpen.pdf

 

När köket är monterat

Vi uppmanar alltid våra kunder att själva kontrollera köket efter att det färdigmonterats.

Felaktigheter på produkter behöver anmälas till HärjedalsKök inom 14 dagar efter montering för att undvika ytterligare monteringskostnader av varor som reklameras.

Du felanmäler enklast till kundcenter@harjedalskok.se

 

Allmänna frågor

 

Var kan jag köpa besticklådor, lådinsatser och andra tillbehör?

Du kan kontakta din lokala köksexpert eller höra av dig till kundcenter i Funäsdalen, 020-290 500.

På hemsidan under fliken ”Köksluckor” finns också inredningsdetaljer.

 

Kan jag köpa vitvaror av HärjedalsKök?

Ja. just nu har vi ett sammarbete med Tretti.se där vi erbjuder utvalda vitvaror ur deras sortiment. Ring oss på 020-290 500 så berättar vi gärna mer.

 

Jag vill byta luckor i mitt badrum. Går det?

Ja, det gör det. Våra luckor är anpassade för hemmets alla rum.

 

Kan jag köpa gångjärn och reservdelar till gångjärn?

Nej, vi säljer inte gångjärn eller reservdelar till gångjärn.

Du som däremot har köpt ett kök av oss har möjlighet att få hjälp om något gångjärn råkat gå sönder i ditt kök.

 

Kan jag köpa skärbräda av HärjedalsKök?

Ja, vi säljer skärbrädor i 16 mm respektive 19 mm anpassade för att sticka in i skåpstommen. Max bredd 1500 mm och maxdjup 590 mm.

Fråga din lokale representant för mer information.

 

Kan jag köpa garderobsluckor också?

Ja, det gör det. Våra luckor är anpassade för hemmets alla rum.

 

Är handtagen nickelfria?

Handtagen är tillverkade av material med lågt nickelvärde och förseglas med en skyddande lack för att du som användare inte ska komma åt ytan.

Vi har även ett helt handtagslöst alternativ som ett både snyggt och praktiskt val för ditt kök.

 

Kan jag beställa skjutdörrar?

Vi säljer ofta våra produkter till badrum, entrén eller garderober enligt samma princip med gångjärnshängt som i köket.

Just nu (vår/sommar 2021) erbjuder vi skjutdörrar till garderober i vissa delar av Sverige. Kontakta oss så berättar vi mer. 020-290 500 eller kundcenter@harjedalskok.se

 

Hur sköter/rengör jag köksluckorna?

Rengör luckorna med varmt vatten och handdiskmedel. Eftertorka med torr trasa.Vid svåra fläckar kan T-röd användas på torr vit trasa.

Använd inte starka rengöringsmedel som innehåller t ex ammoniak eller medel och material som har en slipande effekt.

Efter diskning torkas luckor, bänkskiva och liknade ytor av med torr trasa. Kvarvarande vatten kan annars orsaka skada. Tänk också på att torka av under diskbänksskåp och luckornas kanter.

Låt alltid diskmaskinen kallna innan luckan öppnas då luckorna kan skadas av vattenånga. Torka luckorna på sidan om diskmaskinen, även ev integrerad lucka.

Placera inte kaffebryggare, vattenkokare, brödrost el liknande under skåpstommar och köksluckor. Värme och vattenånga kan skada ditt kök.

Du kan också kontakta kundcenter vid frågor.

 

Var kan jag köpa källsortering?

Du kan kontakta din lokala köksexpert eller höra av dig till oss via vår chatt. Du kan även ringa till våra kollegor på kundcenter i Funäsdalen, 020-290 500.

På hemsidan under fliken Köksluckor finns också inredningsdetaljer.